PERDAS NA COMERCIALIZAÇÃO DE HORTALIÇAS EM UMA REDE VAREJISTA DO DISTRITO FEDERAL

Nirlene Junqueira Vilela, Milza Moreira Lana, Edson Ferreira do Nascimento, Nozomu Makishima

Resumo


O objetivo deste trabalho foi estimar as perdas na comercialização de tomate, pimentão e cenoura em uma rede varejista do Distrito Federal. Com base na identificação dos níveis de perdas físicas em quatro lojas da rede varejista do Distrito Federal, foi estimado e representado em percentuais o custo das perdas na comercialização de cada produto, na composição do preço final. Os níveis de perdas foram detectados por observações feitas em visitas semanais a quatro supermercados da mesma rede varejista, durante o ano de 1999. Para todas as hortaliças consideradas, o nível geral de perdas detectado foi de 21%, em média. Para cada produto, os níveis médios de perdas físicas foram de 30%, 20% e 12%, para tomate, pimentão e cenoura, respectivamente. Os custos estimados por unidade de perdas na comercialização representaram taxas incrementais de 49,7% 39,0% e 20,9% sobre preços de aquisição de tomate, pimentão e cenoura, respectivamente. No processo de comercialização, os custos das perdas são repassados para os consumidores, via preços finais do produtos. São pagos, porém, por toda sociedade, que arca com menor disponibilidade de alimentos a preços de mercado mais elevados.

LOSSES IN THE COMMERCIALIZATION OF VEGETABLES
IN A NET RETAIL OF THE FEDERAL DISTRICT, BRAZIL
ABSTRACT

The objective of this work was to account for the losses of tomato, bell pepper and carrot in a retail network of Distrito Federal, Brazil. Based on the identification of the levels of physical losses in four stores of the retail network of Distrito Federal, the cost of the losses in the commercialization of each product responsible for the final price was calculated and represented in percentages on the composition of the your final price. The levels of losses were detected by observations through weekly visits to four supermarkets of the same retail net during the year of 1999. Taken in account the vegetable observed, the general level of losses detected was of 21%, on average. For each product, the medium levels of physical losses were of 30%, 20% and 12%, for tomato, bell pepper and carrot, respectively. The costs of losses in the commercialization represented an incremental rate of 49,7% 39,0% and 20,9% on prices of tomato acquisition, bell pepper and carrot, respectively. In the commercialization process, the costs of the losses in the final prices of the products are paid by the consumers. However, the break down imposed by the losses to consumers results in low availability of food and higher retailer prices which are shared with the whole society.


Palavras-chave


tomate, pimentão, cenoura, tecnologias pós-colheita, treinamento.

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DOI: http://dx.doi.org/10.35977/0104-1096.cct2003.v20.8755